paul-terwindt

LEZING ‘REGIE OVER HET EIGEN LEVENSEINDE’   Paul Terwindt

“Denken over het eigen levenseinde is de afgelopen jaren toenemend gemeengoed geworden. Dit roept vele vragen op. De bedoeling van mijn verhaal is niet het geven van hapklare antwoorden, maar om wat meer duidelijkheid te verschaffen in dit complexe onderwerp. Denken over levenseinde is zo veel meer dan denken over euthanasie. Er wordt een brede maatschappelijke discussie gevoerd in alle lagen van de samenleving. Hoe kunnen wij zoeken naar een standpunt dat respect heeft voor het leven en de persoonlijke omstandigheden?

Hieronder volgen onderwerpen die ter sprake komen.

Wat is de plaats van een levenstestament? Wat kan er zoal in worden beschreven? Wat is de rol van de notaris hierin en wat kan de rol van de huisarts zijn? Wat is een behandelverbod? Hoe zinvol is een niet- reanimeer verklaring? Moeten wij allemaal een euthanasieverklaring opstellen?

Tevens zal gesproken worden over de huidige euthanasiewet en over de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig levenseinde (NVVE), Expertisecentrum Euthanasie, Coöperatie Uit Vrije Wil en het wetsvoorstel “Voltooid Leven” van Pia Dijkstra.

In een rustige ontspannen sfeer hoop ik samen met u bij bovenstaande thema’s stil te staan.”, aldus Paul Terwindt.

Paul Terwindt is ruim 35 jaar huisarts geweest in Moergestel. Thans is hij nog werkzaam in de functie van SCEN-arts; hij wordt bij een verzoek tot levensbeëindiging door de huisarts van de patiënt geconsulteerd, naar voorschrift van de wet.

Datum                       dinsdag 5 april

Tijd                           10:00 – 12:00 uur