hoedjes

moskee

EXCURSIE SÜLEYMANIYE-MOSKEE TILBURG

Jaren geleden hebben we een bezoek gebracht aan deze Turkse moskee (onderdeel van de Islamitische Stichting Nederland) maar op verzoek van velen, die nog niet in de gelegenheid zijn geweest om hiermee kennis te maken, opnieuw deze excursie.

Het gebouw is in de vorm van een halve maan met daarop een vijfpuntige ster. Beide vormen zijn islamitische symbolen. Boven op de ster bevindt zich een koepel. Een sterpunt steekt buiten het gebouw uit; dit punt geeft de richting naar Mekka weer. Het gebouw is symmetrisch met aan weerszijden als kenmerkende elementen de minaretten.

De moskee is in eerste instantie de gebedsruimte van moslims maar naast de godsdienstige taak is er ook een sociale taak. Er is een sociale ruimte voor jong en oud, voor man en vrouw, een conferentieruimte, een minimarket en een kapperszaak.

De moskee wordt door de gelovigen zelf gefinancierd.

Bij binnenkomst wordt ons gevraagd de schoenen uit te doen en voor wie niet op de grond wil zitten is er een stoel. Na de lezing is er de mogelijkheid voor het stellen van vragen.

Na afloop is er nog gelegenheid om de winkel te bezoeken.

Datum                      woensdag 16 februari

Tijd                          10:30 uur