beethoven

MUZIEKCURSUS: BEETHOVEN 250   Leo Wolfs

“Houd hem in de gaten; op een dag zal de hele wereld over hem spreken”, zei Mozart, nadat hij de 17-jarige Beethoven had gehoord.

In december 2020 was het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven werd geboren in Bonn. In de media en concertzalen zou vorig jaar veel aandacht geschonken worden aan de componist en zijn muziek. Het coronavirus gooide helaas roet in het eten. Daarom is internationaal besloten het Beethovenjaar te verlengen tot en met september 2021, ook in Berkel-Enschot.

Wat maakt Beethoven zo bijzonder, als mens en als componist? Waar kunnen we hem plaatsen in de (muziek)geschiedenis? Hoe klinkt zijn muziek? Wat heeft zijn werken beïnvloed? Beethoven schreef 398 muziekwerken: symfonieën en andere werken voor orkest met of zonder solist(en), kamermuziek, één opera, koorwerken en liederen. We gaan één muziekwerk van de componist uitgebreid behandelen, integraal bekijken en beluisteren: zijn Vioolconcert. Wat is een soloconcert en hoe zit het in elkaar, wat is een sonatevorm, wat is een cadens, de structuur van een soloconcert enz.? Maar bovenal gaan we genieten van deze prachtige muziek. Want daar gaat het om!

Lesmateriaal wordt u bij aanvang van de middag overhandigd.

Docent Leo Wolfs doceert reeds vele jaren naar grote tevredenheid bij het KVG. Zijn boeiende lessen worden altijd ondersteund met beeld en geluid.

Datum                       donderdag 4 november

Tijd                            14:30 – 16:30 uur