KUNSTGESCHIEDENIS

kunstgeschiedenis 5

Louise Bourgeois - Reuzenspin

Radicaal vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910-1950

Vrouwelijke kunstenaars worden al lang door Museum Arnhem “verzameld”.
Dit najaar organiseert het museum een tentoonstelling waarin zeventig (!) internationale vrouwelijke kunstenaars centraal staan. Ze stonden niet aan de zijlijn van het modernisme, maar maakten er deel van uit. Ze waren radicaal en activistisch. Ze schilderden, fotografeerden en maakten ruimtelijk werk.
Van bekenden en onbekendere namen is werk te zien: Charley Toorop naast de Duitse Jeanne Mammen, de Franse Louise Bourgeois naast de Libanese Salou Raouda Choucair en de Amerikaanse Elizabeth Catlett.
In drie bijeenkomsten bespreken we het werk van een selectie van de verschillende generaties kunstenaressen, geboren tussen 1867 en 1916.

Drie kunstenaarsechtparen na 1945 worden besproken tijdens drie bijeenkomsten in het voorjaar 2025.

Carla van Bree is een zeer gewaardeerd kunsthistorica en docente. Zij studeerde aan de Kunstacademie van Tilburg en aan de universiteit van Utrecht. Ze werkt als rondleider bij museum De Pont in Tilburg en Schouwburg Concertzaal en als docente kunstgeschiedenis voor meerdere scholen, opleidingen, volksuniversiteiten, HOVO Brabant-Tilburg en verenigingen, waarvan al vele jaren bij het KVG Berkel-Enschot e.o.

Data dinsdagavond
29 oktober, 12 en 26 november 2024