KUNSTGESCHIEDENIS
Carla van Bree

kunstgeschiedenis-voorjaar2024de gebroeders Van Limburg uit het boek
'Les très riches heures du duc de Berry'

• Dit is het vervolg van de cursus uit het najaarsprogramma.
    Wie zich toen al heeft ingeschreven, hoeft niet opnieuw in te schrijven.
  • Nieuwe inschrijvingen kunnen via onderstaande inschrijfknop gedaan worden.

Kruisbestuiving; Reizende kunstenaars, kunstwerken en beeldende
motieven in de 14e en 15e eeuw

In de middeleeuwen was het Europese continent gevoelsmatig groter dan nu. Reizen duurde lang, was intensief en vaak gevaarlijk. Opdrachtgevers kozen dus liever voor lokale kunstenaars, zou je zeggen. Toch verplaatsten kunstenaars zich, omdat ze gevraagd werden, omdat dit hun carrière ten goede kwam. En als de kunstenaars zelf niet reisden, deden hun werken dat wel. Of de door hun bedachte ontwerpen en motieven werden gekopieerd en die doken dan soms jaren later weer op in het werk van anderen. Auteursrecht bestond immers nog niet.

Er zijn talloze voorbeelden van het artistieke verkeer tussen Noord-, Midden- en Zuid-Europa: een Vlaamse schilder die een motief gebruikte dat eerder door Italiaanse kunstenaars werd toegepast, de gebroeders Van Limburg die vanuit Nijmegen naar Frankrijk verhuisden en daar hun mooiste boekverluchtingen maakten, de Vlaamse schilders die hun werk naar Florentijnse kerken verscheepten (maar of die daar dan aankwamen?).

1. Het einde van de 14e eeuw: artistiek verkeer tussen Holland, Vlaanderen, Parijs en Bourgondië, en een Italiaan.
  2. Rond 1400: de Nijmeegse schilder Johan Maelwael en zijn neven, de gebroeders Van Limburg en een paar Italianen.
  3. De eerste helft van de 15e eeuw: Vlaamse schilders en Italiaanse opdrachtgevers.

Carla van Bree (1971) is een zeer gewaardeerde kunsthistorica en docente. Zij studeerde aan de Kunstacademie van Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Ze werkt als rondleider bij museum De Pont in Tilburg en Schouwburg Concertzaal en als docente kunstgeschiedenis voor meerdere scholen, opleidingen, volksuniversiteiten, HOVO Brabant-Tilburg en verenigingen, waarvan al heel veel jaren bij het KVG Berkel-Enschot e.o.

Data dinsdagavond 5 en 19 maart en 2 april
Tijd 20:00 uur
Locatie Sociaal Cultureel Centrum De Schalm
Trappistinnentuin 77