woman-at-war

Woman at War - 3 februari

Wie niet horen wil moet voelen. In WOMAN AT WAR blaast een gedreven milieuactiviste in IJsland hoogspanningsmasten op. Is het ecoterrorisme of een idealistische daadkracht?

“Ik ben geen misdadiger, maar probeer misdaden tegen ons te stoppen.” Aldus de 50-jarige Halla die het stadium van eindeloos praten over milieumaatregelen voorbij is. De vrouw ziet IJsland ecologisch naar de bliksem gaan en wil de inwoners wakker schudden met harde actie. Haar woede richt zich vooral op Chinese investeringen in de energieopwekking in IJsland, want die gaan ten koste van de natuur. Om iedereen ervan te doordringen dat het menens is, blaast Halla, uiteraard in het geheim, af en toe een hoogspanningsmast op, waarna heel IJsland een tijdje zonder elektriciteit zit. Halla vindt het noodzakelijke acties om ‘de oorlog tegen de aarde’ te stoppen.

WOMAN AT WAR van de IJslandse regisseur Benedikt Erlingsson begint met zo’n sabotageactie. Het is de vijfde keer dat Halla een hoogspanningsmast opblaast. Een door IJsland fietsende jonge Zuid-Amerikaan in een Che Guevara-T-shirt is al snel verdacht. Dat een vrouw als Halla, die in haar vrije tijd een dorpskoor dirigeert, de dader is, ligt buiten het voorstellingsvermogen van de autoriteiten. WOMAN AT WAR, waarin een muziekbandje op de meest onverwachte momenten als een soort Grieks koor opduikt, gaat over hoe ver je mag gaan met actievoeren. De film raakt aan het noodzakelijke debat over hoe de wereld te veranderen valt. Merkwaardig is dat de alleenstaande Halla naast actievoeren druk bezig is met het adopteren van een kind uit Oekraïne. Erlingsson zal het misschien niet zo bedoelen, maar het suggereert dat Halla’s leven niet compleet is. Een alleen levende vrouw en activist moet in IJsland blijkbaar een kinderwens hebben.

Wie van droogkomische IJslandse humor en woest aantrekkelijke IJslandse landschappen houdt mag deze politieke komedie zeker niet overslaan.

regie: Benedikt Erlingsson.

met:   Halldóra Geirharðsdóttir, Jóhann Sigurðarson, Juan Camillo Roman Estrada.

land:  IJsland, 2018.

lengte: 101 minuten, IJslands, Spaans, Engels / Nederlands ondertiteld